להבין דיסקלקוליה (ולקויות למידה במתמטיקה על הדרך)\ קובי פלומבו





דיסקלקוליה היא קושי למידה מתמטי המשפיע על יכולת התלמיד לחשב. קושי הלמידה אינו מבליח רק בזמן הלימודים בבית הספר אלא מערים קשיים בחיי היומיום. לדוגמא, ילדים הלוקים בדיסקלקוליה מתבלבלים בין ימין ושמאל ומתקשים לחשב את העודף המגיע להם. החדשות הטובות הן שישנן מספר אסטרטגיות למידה ומערכי סיוע העשויים להעניק את התמיכה הרצויה ללקויי דיסקלקוליה ולעזור להם לרכוש יכולות מתמטיות.  

מהי דיסקלקוליה?

דיסקלקוליה הינו מצב שנמשך למשך כל החיים ומקשה על התלמיד לבצע פעולות מתמטיות. דיסקלקוליה אינה מוכרת או ידועה כמו דיסלקציה אך מומחים סבורים שהיא נפוצה כמוה. ההערכה היא כי אחד מתוך 20 אנשים לוקה בדיסקלקוליה (בין 3-6% מהאוכלוסיה), סיכוי זהה לדיסלקציה באוכלוסיה. רוב המומחים מסכימים כי ישנה סבירות גבוהה שאין הבדל משמעותי בדיסקלקוליה מבחינה מגדרית.
תלמידים בעלי לקות זו מתקשים להבחין בהבדלים בין כמויות, או לדעת כי הסיפרה 5 מייצגת את אותו הערך כמו המילה העברית חמש. קושי נפוץ נוסף הוא שימוש בזיכרון הפעיל בעת שליפת מספרים או בצוע שרשרת של פעולות חשבוניות.

במידה ואתם חושדים שילדכם לוקה בדיסקלקוליה - הנה כמה סימנים לזיהוי:

איך מזהים דיסקלקוליה?

דיסקלקוליה עלולה לגרום לסוגים שונים של קשיים מתמטיים. התסמינים לכך שונים בין ילד אחד לשני.
תצפית עקבית על ילדיכם, תיעוד ושיתוף פעולה עם המורים (בבית הספר או הפרטיים) הינו כלי הכרחי לזיהוי.
דיסקלקוליה משתנה מגיל לגיל.  אפשר כמעט בוודאות לומר שהיא יותר נראית לעין בגילאים מאוחרים אך ישנם תסמינים גם בגילאי טרום חובה.

דיסקלקוליה בגיל הגן

  • הילד חווה קושי בספירה רציפה של עצמים ומדלג על מספרים זמן רב לאחר שבני גילו יכלו לזכור מספרים בסדר עולה רציף

  • הילד חווה קושי בזיהוי סדרות בסדר רץ (למשל: מן הגדול לקטן, מן הנמוך לגבוה)

  • הילד מתקשה בזיהוי ספרות (לדעת שמשמעות הסיפרה 7 היא שבע)

  • הילד חווה קושי בתפיסה של מושג הספירה. למשל, כאשר תבקשו ממנו להביא לכם חמישה כדורים, הילד יביא לכם חופן


    דיסקלקוליה בבית הספר היסודי

  • הילד חווה קושי ללמוד ולזכור פעולות מתמטיות בסיסיות כחיבור (למשל, 2+4=6)

  • הילד מתקשה לזהות סימני פעולות חשבון (=, +, - ) ולהשתמש בהם כראוי

  • ייתכן כי הילד עדיין סופר בעזרת אצבעות הידיים במקום להשתמש בשיטות אחרות

  • הילד מתקשה להבין מונחי בסיס הנוגעים ליחסי כמות כמו: גדול מ.. קטן מ..

  • הילד מגלה קושי להבין ייצוגים מרחבים ויזואליים של מספרים כמו ציר המספרים


    דיסקלקוליה בחטיבת הביניים

  • הילדה מתקשה למקם אחדות\עשרות\מאות במספר רב ספרתי

  • הילדה מתקשה למקם אחדות\עשרות\מאות במספר רב ספרתי

  • הילדה מתקשה להבין שברים

  • הילדה מגלה קושי לעקוב אחר התוצאה במשחקי ספורט

  • הילדה מתקשה במדידה מדויקת, לדוגמא: במדידה של מרכיבים במתכון


    דיסקלקוליה בבית ספר תיכון

  • הילדה מתבלבלת בין דרכים שונות לפתרון אותה בעיה

  • לילדה יש קושי תפיסתי של מידע המוצג בגרף או בטבלה

  • הילדה מגלה קושי ליישם מתמטיקה בתחום יומיומי ככסף (למשל, סיכום חשבון במסעדה, חישוב טיפ או הנחה)



במידה וכבר זוהתה דיסקלקוליה, הנה כמה אסטרטגיות לעזרה:

אבחנתם דיסקלקוליה. כיצד תוכלו לסייע לילדכם?

אין בנמצא תרופה דיסקלקוליה.אין גם תוכנית לימוד מיוחדת מותאמת ללוקים בדיסקלקוליה (בניגוד ללוקים בדיסלקציה- להם יש כבר תוכנית כזו). ישנם מספר דרכי פעולה עם זיהוי המגבלה:

1) פנו למומחים: מורים לחינוך מיוחד, מורים פרטיים מוכשרים למתמטיקה, מרפאים בעיסוק, פסיכולוגית ילדים, נויורפסיכולוגים
2) פנו לבית הספר לקבלת סיוע בתוך הכיתה או סיוע פרטני מותאם מחוצה לה
3) למדו מספר אסטרטגיות למידה מותאמות דיסקלקוליה וסייעו לילדכם בעצמכם

אסטרטגיות למידה מותאמות דיסקלקוליה

ילדים הלוקים בדיסקלקוליה עשויים לצאת נשכרים מלימוד בשיטת הוראה מתמטית המשלבת חושים. הגישה המולטי סנסורית משתמשת בכל חושי התלמיד בכדי ללמד את ללמד את התלמיד מיומנויות מתמטיות ואבני יסוד מתמטיים באופן עקבי סיסטמתי, רובד על רובד. השיטה מסייעת לילדים לייצר קשרים חזקים בין כל הנושאים הנלמדים.

לפניכם מספר אסטרטגיות פשוטות אותן כדאי לנסות בבית ובבית הספר:

  • השתמשו בדף משבצות כאשר אתם מציירים ציר מספרים

  • בעת פתרון סט של בעיות מילוליות (או ריבוי תרגילים על דף)- השתמשו בנייר לבן בכדי להסתיר את הבעיות\ התרגילים הכתובים מתחת לבעיה אותה אתם פותרים כעת. כך, התלמיד מתרכז בבעיה אחת בכל שלב

  • השתמשו באמצעים ויזואליים בעת פתרון בעיות. התלמידה עשויה לצייר ציורים על מנת להמחיש את הבעיה או להניע חפצים על שולחן הכתיבה, למשל

  • השתמשו בדוגמאות מוצקות הקושרות מתמטיקה לחיי היומיום, כמו מיון ובחירה של פירות וירקות בשוק. שימוש בדוגמאות כאלו עשוי לחזק את התחום המספרי

  • ללמד קשרים בין מספרים בעזרת שיטת התיפוף- בעזרת תיפוף על גבי השולחן עם אצבעות היד וספירה בקול רם, הילדים מקשרים בין סימן לכמות ו"מרגישים" את הערך. שיטה זו עשויה לסייע מאוד בלימוד מכפלות

לדוגמא, המורה מבקש מהילדים לכתוב מכפלות של המספר 4. הילדים מתופפים כל מספר עם האצבע, עוצרים, אומרים בקול רם את שמו של כל מספר רביעי ורושמים אותו על הדף (1,2,3,4,5,6,7,8)
.

קובי פלומבו

מתמטיקה
אנגלית
לשון

YES YOU CAN שמי קובי, באמתחתי ניסיון הוראה מוכח של 17 שנים בלימוד מתמטיקה,אנגלית ולשון ליחידים ובקבוצות קטנות. לימדתי בבתי ספר, במרכזי למידה, בבתי תלמיד ואצלי בבית בארץ ובארה"ב. ניהלתי מערכות חינוך קהילתיות בארה"ב והייתי בעל מרכז למידה למתמטיקה ואנגלית בפ"ת לפני מספר שנים.
אני בעל תעודת הוראה אמריקאית, בעל תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים,תואר שני בחינוך בשלוב טכנולגיות למידה. 
מה אני מלמד? מתמטיקה לחט"ב, לתיכון והכנה לבגרות של 3,4,5 יח"ל ומכינה אוניברסיטאית.
אנגלית ליסודי ולחט"ב, אנגלית לבגרות 3,4,5 יח"ל, ואנגלית עסקית ומדוברת.
לשון והבעה חט"ב ולבגרות.
מהי שיטת הלימוד? אני דוגל בשיטת "חנוך לנער\ה על פי דרכו\ה". אני מורה בעל גישה חיובית, משתדל לגרות את סקרנות התלמיד, ומשתדל לפצח את הדרך הנוחה ללמידה עבור כל תלמיד עפ"י אופיו ותכונותיו הייחודיות. גישה זו מסייעת לתלמיד לשבור מחסומים לימודיים, מגבירה את בטחונם העצמי ומובילה, מעבר להצלחה בלימודים או במבחן ספיציפי, להצלחה בהתמודדות מול בעיות בחיים.  איפה לומדים?באופן אישי, אני מעדיף לעבוד דרך הפלטפורמה הלימודית המקוונת אך קיימת אפשרות גם בבית התלמיד\ המורה על פי זמינות. מתי? מתי שתרצו, בהתאם ללו"ז.

ערי לימוד: ראשון לציון, תל אביב- יפו

מחירון: 120 ש"ח- בבית התלמיד, 100 ש"ח- בבית המורה, 80 ש"ח- שיעור מקוון

צור קשר עם האדמין