בתור מורה לתופים אני תמיד נתקלת במעין פחד לא מוצדק של תלמידים חדשים לגבי קריאת תווים. לא משנה אם לתלמידים האלו היה עבר בלימוד כלי נגינה אחר עם תווים מותאמים לאותו כלי נגינה או אם לא היה לתלמידים האלו עבר בכלל בלימוד כלי נגינה כלשהו.
משום מה נושא קריאת התווים מבהיל הרבה אנשים. היום אני רוצה לדבר במאמר זה איך ניתן להיפתר מהפחד הזה של קריאת תווים בשיעורי תופים.
- דבר ראשון הבינו כי כמו שלי ולכם יש גוף פיזי שנראה בצורה מסוימת גם לכל תו ותו יש צורת גוף מסוימת שמסמלת את אותו תו. לכל תו יש שם כמו שלי ולכם יש שם.
אם תסתכלו על זה בצורה הזאת, ותזכרו איך נראה הגוף והשם של אותו תו המייצג איבר מסוים במערכת התופים, כמו שאתם זוכרים איך קוראים לכם ולבני המשפחה ולחברים שלכם וזוכרים גם איך הם נראים, כך יהיה לכם קל יותר לקבל את הרעיון שיש לכל איבר ואיבר במערכת התופים תו עם גוף ושם שמייצג אותו.
- הסתכלו על התווים גם לפי גבהים של כל תוף גם בצורה הפיסית שמותקן כל תוף על מערכת התופים וגם בציור שבתוך החמשת תווים.
- עכשיו, דבר נוסף שיש לזכור בתווים בכלל במוסיקה, לא רק בתופים, מוסיקה זהו תחום שנוגע במדע, פיסיקה ומתמטיקה. מבלי להיכנס להסברים מורחבים מדיי, זאת אעשה במאמר אחר שאכתוב בשבילכם, מבחינה מתמטית יש משמעות לתווים, לאורך הצליל שלהם ולנוכחות שלהם במוסיקה. אותו הדבר גם לתווים המייצגים את מערכת התופים רק שההבדל הוא, שאין לנו אפשרות להאריך בלחיצה את הצליל על מערכת התופים ולכן זה יתבטא בצורת הנגינה על מערכת התופים.
- בהסבר כללי: מבחינה מתמטית קיימים: תווים שלהם צורה בכתיבה לתו שאורכו יהיה רבע, שמינית, שש עשרית, חלקי 32, שלם, חצי, טריולות, סיקסטולות ועוד.
כלומר, ישנם מקצבים שיתחלקו במספרים אי זוגיים, כלומר יתחלקו ב 3, 9,
מקצבים שיתחלקו במספרים זוגיים: 2,4,8,6, וכו'.
ליטל יוחאי- מורה לתופים בכפר סבא.