תפקיד האינטרנט בתהליך הלמידה

משבר הקורונה האיץ הרבה מאד תהליכים בהרבה מאד תחומים, ובין היתר, האיץ את הלמידה מרחוק והשימוש הנרחב באינטרנט ככלי לגיטימי ללמידה.

אם בעבר זה היה נדיר למצוא אנשים שלומדים באמצעות האינטרנט, או לומדים מרחוק, בשנה וחצי האחרונות שיטת הלימוד הזאת הואצה מאד.

 

חשוב להבין שלצד היתרונות הרבים שיש בשיטה, היא טומנת בחובה גם חסרונות לא מעטים וחשוב לראות את התמונה הכללית.

 

יתרונות בלמידה באמצעות האינטרנט:

1.     שמירת ריחוק חברתי: למעשה אפשר להתייחס לריחוק החברתי גם כיתרון וגם כחסרון.

כמובן שבעידן הקורונה, שבו אנו מצויים, הריחוק החברתי הוא די הכרחי, ובאמצעות האינטרנט, ניתן ללמוד או ללמד תוך שמירה על ריחוק חברתי.

 

2.     גמישות בזמנים: ניתן לקבוע זמנים קבועים ללמידה, אבל גם ניתן לנהל את הלמידה בכל זמן שיהיה נוח למרצה או לתלמידים ולמרצה.

 

3.     הקלטה ותיעוד: ניתן להקליט את השיעורים שמועברים ולתעד אותם; כך למעשה ניתן גם לחזור אליהם בהמשך ולצפות בהם שוב ושוב. גם כאן מתבטאת הגמישות בזמנים מצד הצופה - ניתן לצפות בשיעורים שמועברים מכל מקום ובכל זמן ברגע שהם זמינים ברשת.

 

4.     מרחק גיאוגרפי: כיוון שהלמידה מרחוק היא כמור - מרחוק, ניתן להשתתף בלמידה השותפת מכל מקום כל עוד יש בו אינטרנט מספיק חזק. תכונה זו מהווה יתרון עצום שכן כך התלמידים יכולים לשהות בצד השני של העולם, ועדיין להיות תלמידים מן המניין.

 

5.     הזדמנות עסקית: יוצרי הסרטים יכולים להשתמש בתכנים שהם יצרו, ולמכור אותם דרך הרשת לקהל הרחב. באופן הזה יוצרי הסרטים יכולים ליצור הכנסה פסיבית או לייצר לידים שיאפשרו להם להגיע לתלמידים חדשים, לקוחות פוטנציאליים, וכך להגדיל את קהל הלקוחות שלהם.

 

                                     

 

חסרונות בלמידה באמצעות האינטרנט:

לצד היתרונות הרבים, קיימים כאמור גם חסרונות לא מעטים, להלן כמה מהם:

1.     ריחוק חברתי: כאשר הלמידה מתבצעת רק באמצעות האינטרנט, באופן טבעי חסר המפגש הבין אישי בין התלמידים, חסרים חיי החברה ולמעשה כל המוטיבים החברתיים שקיימים בלמידה סטנדרטית בין אם זה בבית הספר היסודי, בבית הספר בתיכון או באקדמיה.

בסופו של דבר, בלמידה מרחוק הדבר היחיד שאליו שמים לב הוא עצם העברת החומר ולכן כל היתרונות החברתיים הגלומים במפגשים בין אישיים, למעשה לא קיימים.

 

2.     יחס אישי: בלמידה מרחוק כמובן שלא ניתן לראות ולהתייחס לכל התלמידים בו זמנית; תכונה זו מקשה את הלמידה שכן קשה לכל התלמידים להתרכז בו זמנית וקשה למורה להבחין בכל תלמיד ותלמיד בן זמנית.

 

3.     קשיים בריכוז: זהו קושי שהוא למעשה פועל יוצא של הקושי הקודם - כיוון שהמורה לא רואה את התלמידים והתלמידים לא תמיד רואים את המורה, כל גירוי שמתרחש בסביבה של התלמיד, עלול לגרום לתלמיד לאבד ריכוז ולהפסיק לעקוב אחרי השיעור; המורה, שלא רואה את הסיטואציה, לא יודע שהתלמיד או התלמידים מאבדים ריכוז והוא ממשיך במהלך השיעור כרגיל, אולם בו זמנית, התלמיד כבר "לא שם" וכך נוצרים פערים, נוצרים עיכובים בתהליך הלמידה ובאופן כללי, עלול להיווצר תסכול, הן של התלמידים, שמאבדים ריכוז ומאבדים את הקשר שלהם לשיעור, והן של המורה, שיתכן וחש בירידה באיכות, אך בלימוד מרחוק האפשרויות שלו די מוגבלות.

צור קשר עם מנהל האתר