הבדלים בגישות בין שיעורים פרטיים באקדמיה לבין שיעורים פרטיים ביסודי ובתיכון

הקדמה קצרה - המצב כיום, בשונה מבעבר

בשנים האחרונות, תחום ההוראה הפרטית נמצא בעלייה מתמדת; כולם צריכים מורים פרטיים, אם לפני 10 שנים ויותר זה נחשב נדיר להיעזר בשיעורים פרטיים, בימינו אנו, אנשים רבים- סטודנטים, תלמידים והורים- מסתמכים על מורים פרטיים כמעט בכל המקצועות.

לא כל שכן, ישנו הבדל משמעותי הן בגישה והן במאפיינים של השיעורים הפרטיים בין תלמידי יסודי ותיכון לבין אקדמיה;

המכנה המשותף לשיעורים הפרטיים בשתי הקבוצות הוא כאמור תיאוריה - הדגמה - תרגול, אולם יש דגשים שונים בכל אחד מקהלי היעד של התלמידים.

יסודי חטיבה ותיכון-

לא להעמיס בתיאוריה

תפקידנו כמורים פרטיים הוא לתת את התיאוריה, ולוודא שהיא מובנת, אבל לא מעבר למה שנדרש. כך אנחנו שומרים על התלמיד ממוקד ובמסלול שהוא צריך, ולא מוסיפים לו אינפורמציה מיותרת שרק עשויה לבלבל ולקלקל.

להיצמד לשיטות הנהוגות בבית הספר

תלמידים רבים מתבלבלים כאשר נתקלים בשיטות אחרות ממה שלמדו או הורגלו אליהן בבית הספר; לכן עלינו לתרגל ולחזק את השיטות הללו, ולא להציג לתלמידים שיטות חדשות, מתקדמות יותר, גם אם יש פיתוי לעשות כן, ואפילו אם התלמיד רוצה; לטובת התלמיד, כדאי מאד להישאר בשיטות הנהוגות והמקובלות אותן למד. לרוב הן גם תהיינה השיטות המקובלות וגם הנכונות.

לא להעמיק בתוכן מעבר

אנחנו, כמורים פרטיים, נוטים לראות את התמונה הגדולה, את ההקשר הרחב יותר; בין אם השיעור הפרטי הוא במקצועות מילוליים יותר כמו ספרות, תנ"ך, היסטוריה, וכו', ובין אם השיעור הפרטי הוא במקצועות ריאליים יותר כמו מתמטיקה, פיסיקה, כימיה וכו'.
אסור לנו לשכוח מי עומד בצד השני ומה הם צרכיו- בצד השני עומד תלמיד בית ספר, שעליו להכיר את התכנים, הגישות והשיטות הקיימים בתוכנית הלימודים  מאת משרד החינוך, ולא מעבר לכך.

בתיכון- להיצמד לבגרויות

הבחינות אליהן מתכוננים תלמידי התיכון בסופו של דבר, הן בחינות הבגרות של משרד החינוך, לכן, גם אם הדברים נעשים אחרת בכיתה, עלינו להיות ממוקדים ולהכין את התלמיד למה שמצפה לו בקו הגמר- הרי הן בחינות הבגרות.

לעמוד בקשר עם ההורים

בשונה מסטודנטים, ברוב המקרים מי שדוחפים וגם מממנים את השיעורים הפרטיים הם ההורים, ולעיתים קרובות המורה מלווה את התלמיד לאורך כל השנה, או נתח נכבד ממנה. כדאי מאד להיות בקשר רציף עם ההורים ולדווח להם על ההתקדמות, על החוזקות והחולשות של התלמיד, וכמובן לשמוע מהם על הישגי התלמיד, על המשוב מבית הספר (באספות הורים למשל) וכיוב.

לעמוד בקשר עם המורים הלבנטיים

כיוון שלמעשה אנחנו מתווכים בין התלמיד לבין החומרים אותם הוא לומד בבית הספר, לעיתים נדרש ליישר קו עם שיטות ספציפיות של מורים מסוימים, על כן, במקרים מסוימים למעשה עלינו לקחת את תפקיד ההורים, ולהבין באופן ישיר, מהמורה עצמו, על מה לשים את הדגשים בשיעורים הפרטיים.

אקדמיה-

מיקוד אך גם מעבר

בשונה מבית הספר, באקדמיה הסטודנטים נדרשים לחשיבה רחבה יותר, להתבוננות עמוקה יותר, וכן להשלמת תהליכים מחשבתיים בעצמם, עם הכוונה של מה שלמדו, אך לאו דווקא עם הפניה ישירה של החומר הנלמד. על כן, יש מקום להסביר קצת מעבר ולתת כלים מעבר למה שניתן באופן ישיר, בכדי להצליח לעמוד גם בדרישה הזאת.

להיות ממוקדים הרבה יותר במרצה

באקדמיה, בשונה מהתיכון, הבחינות הן פנימיות ולא כמו הבגרויות, כלליות, של משרד החינוך; לכל מרצה יש את הסגנון שלו, את הדגשים שלו, ובשונה מהתיכון, כאן, כמורים פרטיים חשוב שנדע לשים את הדגשים היכן שהמרצה שם אותם, כי הוא גם זה שבוחן בסוף.

קצת ערכים מוספים

כאמור באקדמיה הציפיה היא שונה מהתיכון ומהיסודי; מעבר לתכנים שמועברים פרונטלית, הסטודנטים נדרשים לנתח מקרים שלא התמודדו איתם באופן ישיר, בהסתמך על מקרים שכן התמודדו איתם, ולכן יש מקום להרחיב קצת מעבר, כדי לגרות ולעודד את המחשבה העצמאית.

תרגול ועוד הרבה תרגול

גם באקדמיה, כמו בתיכון, בסופו של דבר, נלמדות שיטות מאד מוגדרות ומאד ממוקדות, כך שאין להפחית בחשיבות התרגול על כל השכבות ובאופן יסודי, עד כמה שנדרש.

 

שתהיה שנת לימודים מוצלחת!

צוות הכיתה.

צור קשר עם האדמין