אז בעצם המאמר הזה רלבנטי גם למורים וגם לתלמידים שבנינו;
כי כולנו (גם מורים וגם תלמידים) נתקענו לא פעם ולא פעמיים עם
הלימודים שלנו, ולכולנו לא הספיק מה שקיבלנו בבית הספר, והיינו צריכים הכוונה
מיוחדת, התייחסות ספציפית.
לכן יש ביקוש למורים פרטיים, כי זה קל יותר, כי זה אישי יותר, כי זה
עושה את הכל פשוט יותר.
אז איך נדע שהשיעור עבר בשלום? הנה תשע הנקודות המרכזיות, ששמירה עליהן עשוי להבטיח שיעור פרטי פורה, מספק ועם אופציה להמשך.
לפני השיעור
ליבון צרכים- כיוון שאין הכרות מוקדמת בין המורה ובין
התלמיד, וכיוון שלא משנה כמה המורה הפרטי ותיק ומנוסה, תמיד חשוב להבין מה בדיוק
התלמיד צריך ומה הוא מצפה להפיק מהשיעור הפרטי, ואם המורה הפרטי באמת יכול לספק לו
את זה; אם המורה יכול לספק את הצרכים לתלמיד- אז הכל בסדר, אבל אם לא- חשוב ליישר
קו עם התלמיד לפני כן ולעשות תיאום ציפיות ולוודא שמה שהמורה כן יכול לספק אכן מתאים.
מעבר על החומרים לפני השיעור- לא משנה אם זו הפעם האלף
שהמורה מעביר את אותו שיעור, לא משנה אם המורה מכיר את החומרים כבר בעל פה, אם אתם
מורים תמיד תבקשו לראות חומרים מהקורס הרלבנטי (סילבוס, תרגילים שונים וכו') ואם
אתם תלמידים תמיד תבקשו להראות זאת; תזכרו שאין מבוכה משיעור שבו התלמיד והמורה
נפגשים, אחרי שהתאמצו לתאם פגישה, ומועד, ונסיעות וכו', ובסוף המורה הפרטי מגמגם
אל מול התלמיד ולא יכול לעזור לו. עשו כל שביכולתכם כדי למנוע את המצב הזה, כי זה
מאד לא נעים לשני הצדדים.
כימיה, מקצועיות ותקתקנות- חשוב לוודא כבר בשיחה הטלפונית שהמורה הפרטי והתלמיד משדרים על אותו גל; אם לא, זה לרוב ניכר כבר בשיחה המקדימה, וסביר מאד שזה יבלוט גם בשיעור הפרטי, אם בכלל יתקיים כזה;
בזמן השיעור
הבניה נכונה של החומר- אם אתה המורה הפרטי מלמד את התכנים האלה שוב ושוב,
ככל הנראה שאתה שולט בו; תהיה תמיד בקשר עין עם התלמיד, תאזן נכון את השיעור בין
תיאוריה, הדגמה ותרגול, אל תבנה מקטעים ארוכים ומעיקים מדי, כי השיעור יהיה בבחינת
"תפסת מרובה לא תפסת".
הנקודה הזאת משמעותית במיוחד אצל מורים המלמדים את המקצועות הריאליים כמו מורים פרטיים למתמטיקה, פיסיקה וכו', אשר התרגול הוא סופר חשוב במקרה הזה,
אך גם על מורים פרטיים ללשון, או לערבית לדוגמא להקפיד על כך (למשל) כי גם
מקצוע זה נשען על המון תרגול והבנה.
מצד שני, אם אתם מורים למקצועות רבי מלל כמו מורים פרטיים להיסטוריה, ספרות, תנ"ך, אזרחות וכו',
חשוב להקפיד על שינון נכון של החומרים, על חלוקה נכונה לנקודות, ועל כך שיהיה רצף
והיגיון בחלוקה הזו, מה שיקל על התלמיד מאד, ויאפשר לו גם להבין טוב יותר, וגם לזכור
את התכנים להמשך.
תיאוריה + הדגמה + תרגול- חשוב להתעכב על הנקודה הזו
ולחדד אותה עוד קצת; התלמיד לרוב מגיע כשהוא נטול ידע לחלוטין; עבור מורים פרטיים לסטטיסטיקה למשל, אשר מלמדים חומרים שנשענים על תכנים קודמים (כמו
למשל בקורסי ההמשך בסטטיסטיקה- הסקה סטטיסטית או רגרסיה לינארית).
הקללה והפגת מתח- השיעורים הפרטיים יכולים להיות
עמוסים, כבדים ואפילו מעיקים. כמו שחשובה הכימיה לפני תחילת השיחה, חשוב שהשיעור
יתקיים בנינוחות ובאופן נעים; אם יש לכם בדיחות בנוגע לתכנים- תספרו אותן, תשלבו
הומור (גם הומור עצמי אם מתאים); תזכרו שהשיעור הוא בעצם תהליך שעובר התלמיד וזה
לא קל לו; באופן מרוכז פתאום הוא מקבל מנה עמוסה של תוכן, שאם הגיע אליכם, סיכוי
טוב שמלכתחילה התקשה בהבנתו.
הומור מנעים את השיעור, שומר על ערנות, נותן הרגשה טובה, מחדד את הריכוז ויוצר
חיבור טוב בין המורה לתלמיד. זה תמיד עוזר ותמיד במקום, אך כמובן אל תשכחו לשמור
על מינון;
אחרי השיעור
תרגילים לבית- לעיתים קרובות השיעורים עמוסים וצפופים
מאד, ואם בסוף השיעור נשאל את התלמיד שאלה על מה שלמדנו בתחילת השיעור, יש מצב שניתקל
בחוסר התמצאות, אע"פ שעברנו על התכנים האלה, אך לפני שעה קלה. חשוב לתת לתלמיד
חומרים לתרגל בבית, להטמיע את החומר, בטח אם הלימודים הם אינטנסיביים ומרוכזים מאד
לקראת מבחן.
תכנון העבודה לפעם הבאה- כפועל יוצא של הנקודה הקודמת-
אם השיעורים הם לקראת מבחן קרב ובא, והמורה מלמד במקביל עוד כמה תלמידים (סיטואציה
מוכרת מאד בתקופת בחינות לדוגמא), מאד חשוב בתום השיעור גם למורה הפרטי, לכתוב לעצמו
או אפילו לתלמיד אילו חומרים נלמדו ואיך ממשיכים בפעם הבאה; זה מקדם את התלמיד, זה
מחבר את השיעור שנגמר עם השיעור שיתחיל וגם בונה אמון בין התלמיד למורה, ומציג
מקצועיות.
זמינות נקודתית מחוץ לשיעור- חשוב לגרום לתלמיד להרגיש
רצוי, גם בשביל הטעם הטוב, גם בשביל המלצות עתידיות וגם כי זה פשוט ראוי ונכון;
לכן- הזמינו את התלמיד לשאול שאלות נקודתיות במידת הצורך, לשלוח מסרון או ווצאפ או
מייל עם שאלה נקודתית זה לגיטימי מאד, ויוצר הערכה מצידו של התלמיד, ולעיתים אף
יכול להשתלם למורה הפרטי עם אותו תלמיד שוב, או עם מכרים שלו.