שוק מקצועות הדיגיטל הוא אחד מן המתפתחים ביותר כיום וכולל הרבה
מקצועות שעד לפני עשר או אפילו חמש שנים לא היו קיימים כלל! המקצועות האלו יכולים
להביא הכנסה יפה גם עבור שכירים וגם עבור עצמאיים (שיכולים להיות פרילנסרים). עוד
יתרון הוא שהם לא דורשים הכשרה של שנים, ובעזרת קורסים של מספר חודשים, מורים פרטיים או אפילו לימוד עצמי, אפשר להתמקצע בהם.
אז אילו מקצועות הכי שווה ללמוד?
קידום אתרים אורגני
כל מי שיש לו אתר יודע כמה חשוב להופיע במקום גבוה בגוגל בשביל לקבל
עוד לקוחות או קוראים (לבלוג למשל), וקידום אתרים נועד בדיוק למטרה הזו. בשביל
לקדם אתר, צריך להבין את הבסיס של אופן הפעולה שלו ומה חשוב לגוגל בתוך האתר על
מנת שהוא יהיה מספיק רלוונטי מבחינתו.
עוד חלק של העבודה הוא ליצור קשר עם בעלי אתרים על מנת "לקבל" מהם קישורים שיפנו לאתר (נקרא גם "בניית קישורים"). בדרך כלל הקישורים האלו יוצאים מעמודי תוכן שעוסקים בנושא שרלוונטי לשני האתרים. העמודים האלו יכולים לכלול מאמרים מקצועיים, פוסטים של בלוגרים או מדריכים. מקום טוב להתחיל ללמוד עליו קידום אתרים זה הבלוג של דניאל זריהן.
חשוב להדגיש שבחברות גדולות או צוות של מקדמים, מקובל לחלק את העבודה
לחלק הטכני ולחלק של בניית הקישורים. למשל, מי שאוהב להיות "זאב בודד"
ופחות מצטיין במשא ומתן, עדיף שיישאר בצד הטכני. לעומת זאת, מי ששוחה ברשתות
החברתיות ויש לו את היכולת למגנט אנשים, יכול להיות טוב מאוד בבניית קישורים.
פרסום ממומן
פרסום ממומן הוא שם כללי לכל המודעות שאנחנו רואים ועולות כסף
למפרסמים. למרות זאת, בדרך כלל מקשרים את המושג עם רשת המודעות של גוגל שנקראת Adwords. ל-Adwords יש הרבה מאוד מן המשותף
עם קידום אתרים אורגני, אבל הדגשים הם אחרים: לדוגמה, הטקסט והכותרת של המודעה
צריכים להיות שיווקיים, ולקביעת הביטויים שמושכים את הגולשים ("מילות
המפתח") יש השפעה גם על מחיר המודעה (המפרסם משלם כל פעם שלוחצים על המודעה).
בסופו של דבר, המטרה היא להשיג כמה שיותר לחיצות בכמה שפחות כסף.
מבחינת המפרסם, התשלום על קמפיין בדרך כלל מתחלק לשניים: התשלום שהולך
ישירות לגוגל, והתשלום שהולך אל מנהל הקמפיין (אתם). התשלום למנהל הקמפיין בדרך
כלל נקבע כאחוז מסוים מהתקציב הכולל.
שיווק ברשתות חברתיות
שיווק ברשתות חברתיות הוא מקסום של כל הפעולות שמותגים ועסקים מבצעים
בתוך הרשת שרלוונטית אליהן. הרשתות הכי פופולאריות בישראל הן פייסבוק, אינסטגרם
ובמידה מסוימת גם לינקדין וטוויטר. כמו כן, יש רשתות לבני נוער וצעירים
שהפופולאריות שלהן משתנה יחסית מהר )לדוגמה, סנאפצ'ט).
מי שמבצע את השיווק ברשתות האלו (בדרך כלל נקרא "מנהל מדיה
חברתית") אחראי גם על התחום האורגני וגם על מודעות ממומנות. אם ניקח למשל את
פייסבוק, ניהול הדף העסקי שייך לתחום האורגני מכיוון שההקמה והניהול שלו לא עולים
כסף. לעומת זאת, פרסום מודעות ממומנות (אלו שרואים כהמלצה בתוך הפיד), עולות כסף.
המיקוד של המודעות הוא לרוב על פי המאפיינים החברתיים או הדמוגרפים של
המשתמש, ולא על פי מילות המפתח. לדוגמה, מי שנמצא בהרבה קבוצות של חובבי
טכנולוגיה, עשוי לראות מודעה לסמארטפון חדש. הגדרת קהל היעד המתאים היא חשובה מאוד
מכיוון שאחרת המודעות עשויות להיות מוצגות לקהל יעד לא רלוונטי ויתקבל הרבה מידע
לא רלוונטי בניתוח הנתונים.
היום הגבול בין החלק האורגני לבין החלק הממומן ברשתות החברתיות הולך
ומטשטש, כאשר אפשר להפוך פוסטים או סטטוסים רגילים לממומנים וכך לזכות ליותר חשיפה.
הרשתות עצמן משנות את המשקל של כל ערוץ מדי פעם, ולכן חשוב לעקוב אחר השינויים
האלו ולהיות מעודכנים.
אנליסט
כל הפעולות השיווקיות שאנחנו מבצעים לא שוות הרבה בלי שמוציאים מהן
תובנות. למרות שבתחומים מסוימים קל יחסית לעשות זאת, בתחומים אחרים, כמו למשל
ניתוח של אתרים גדולים, עדיף לתת לבעל מקצוע לעשות זאת.
בין היתר, מומחה האנליזה מפיק דוחות וטבלאות ומודד מדדים שונים כמו
אחוז המשתמשים שביצעו פעולת המרה כמו מילוי טופס (משם אפשר להוציא את ההחזר על כל
שקל שהוצאנו). על פי הנתונים הללו, הוא מעביר למי שמבצע את הפעולות בשטח המלצות
לצעדים הבאים.
גם כאן מדובר בתחום מתפתח מאוד שבו חייבים לעקוב אחרי כל החידושים
והפונקציות החדשות בפלטפורמות המדידה כמו לדוגמה Google
Analytics.