מהי סטטיסטיקה? ולמה צריך את זה בכלל?

סטטיסטיקה היא כלי להבנה ולמחקר של כמות מסיבית של נתונים.
המטרות של הבנה ומחקר של נתונים בנושא כלשהו הן רבות ומגוונות והן קשורות קשר ישיר לתחום ממנו נובעת הסטטיסטיקה;

למשל- 
ביולוגיה ורפואה; על מנת להבין תופעות הקשורות בגופנו שלנו- איך הוא מגיב לתרופות מסוימות, מה זמן ההחלמה הממוצע ממחלה כזו או אחרת תוך שימוש בתרופה כלשהי? אולי תרופה אחרת טובה יותר? אולי יש קשר למשקל שלנו? לקבוצת הגיל שלנו? למוצא שלנו?
שיווק ופרסום; נאמר שיש לנו חברה שמייצרת מוצר כלשהו. אנו רוצים להכיר את הסביבה העסקית שממנה אנו מהווים חלק. רוצים להכיר את קהל היעד שלנו, את פילוח הלקוחות הקיימים שלנו ועוד ועוד...
מסחר ושוק ההון; בשוק ההון יש המוני שחקנים אשר משחקים המוני סיבובים בינם לבין עצמם. על מנת להצליח למפות מגמות והתנהגויות של כל כך הרבה שחקנים בו-זמנית, יש להשתמש בהרבה מאד מדדים של סטטיסטיקה, מודלים לחיזוי, לניטור, לפילוחי שוק שונים ומשונים ועוד. 


בקיצור, באשר לשימושי הסטטיסטיקה- השמיים הם הגבול, אך המטרה העיקרית היא כאמור ללמוד יותר על הסביבה (העסקית, הבריאותית, האזרחית וכו') בה אנו חיים.

באקדמיה הסטטיסטיקה הינה כלי שימושי מאד; שימוש רחב ביותר עושים בסטטיסטיקה בתחום הרפואה והמחקרים הקליניים ובתחום מדעי החברה וההתנהגות.
הלכה למעשה סטטיסטיקה נלמדת בפקולטות לרפואה, להנדסה, למדעים מדויקים, למדעי החברה, לעיתים אף בפקולטות למדעי הרוח וכו'.

שני התחומים הגדולים של לימודי הסטטיסטיקה הבסיסיים הם סטטיסטיקה תיאורית והסקה סטטיסטית; 
סטטיסטיקה תיאורית מטרתה למפות למעשה את הנתונים הרבים שיש בידינו לכדי אסופה של נתונים שתיתן לנו מושג כללי על מה שאנו עומדים מולו; זאת משיגים באמצעות בניית לוחות שכיחויות ואחוזים, מציאת מדדים שונים מסוגים שונים, גרפים ועוד.
הסקה סטטיסטית, בהתאם לשמה מטרתה להסיק מסקנות מן הנתונים באשר למגמות בתוך התפלגויות הנתונים, קשרים בין משתנים ופרמטרים שונים בתוך הנתונים, אישוש או הפרכת השערות שונות ומשונות על הנתונים שבידינו, על נתונים שאנחנו משערים שקיימים על סמך הנתונים שבידינו ועוד.

מה בתכל'ס על הסטודנט המתחיל לעשות?
על הסטודנט שמתחיל ללמוד לבוא עם תפיסה טובה לגבי המקצוע; עליו להבין כי דרך ההתבוננות הסטטיסטית היא שונה מן הדרך המתמטית הרגילה הנלמדת בשלבים מוקדמים יותר בחיים הלימודיים, ועל כן כל התפיסה שונה.
על הסטודנט המתחיל לנסות ולמצוא את הדרך שלו להבין כיצד המסקנות, ההתפלגויות, הטבלאות, הגרפים וכל שאר מגוון הישויות המורכבות יותר והמורכבות פחות שיש לסטטיסטיקה להציע, נובעות מן הנתונים שיש בשטח.
בנקודה שימצא הסטודנט את הקשר הזה, כל שנותר לו הוא ליישם כלים, אשר מבחינה אלגברית-מתמטית יחסית פשוטים ובסיסיים, ולהגיע לתוצאות המבוקשות.

צור קשר עם האדמין